HVORDAN KOMME OVER SUKKERSJOKKET I JULEN?

Det er alltid en liten utfordring å komme seg tilbake til en sunn hverdag når det har vært jul, ferie eller påske for den saks skyld. Vi velger å kose oss litt ekstra og det blir litt mer enn vanligvis når det er høytid og vi er ekstra sosiale. Det er sunt for kropp og sjel å koble litt av på den måten tror jeg. Så lenge det ikke er usunnheter hver dag året rundt.

Men hvordan blir man kvitt søtsuget etter en slik periode? Det er ikke bare, bare det skal jeg si dere. Jeg kjenner selv at “nå er det nok” nå har jeg fått nok søtsaker, men det kommer alltids snikende utpå kvelden spesielt.

Om du har noen godisrester så gi det bort eller kast det. Man skal selvfølgelig ikke kaste mat, men for noen er det faktisk et alternativ som må vurderes. Er det store mengder er jeg heller for å gi det bort. Kanskje du kjenner noen som har barn som kan gi det til Lørdagsgodt. Om man sliter med å ha godis og snacks liggende i skapet og ikke klarer å la være å spise det så er det faktisk bedre å kvitte seg med det. Det er ikke alle som klarer å se på det hver gang de åpner skapet. Jeg kan være den personen..

Erstatt søtsuget med noe sunt. Jeg ELSKER å spise en YT proteinpudding med sjokoladesmak og peanøttsmør. Det er en av mange snackmåltider fra strongbody som dekker søtsuget perfekt for min del og jeg er en skikkelig godtegris. Jeg kunne LEVD på sjokolade, brus og potetgull.. Og is.. Og kaker.. Ja, you get it. Hehe..

En annen ting som er fint å spise når søtsuget kommer er frisk frukt. Jeg er veldig glad i appelsiner. Det kan også være godt med en søt kopp te. Jeg er glad i chai te med suketter og en dl skummet melk. M-m!

Om man får unna treningsøkten relativt tidlig så er det også mye enklere å holde seg unna godisen på kveldene (i kombinasjon med sunn søt snacks). Tren før skole/jobb eller rett etter så er det unnagjort. Drar du hjem til sofaen så har den lett for å fange deg også er det enklere å få et litt «gi faen» humør fordi man er sliten etter en lang dag. Pakk heller med deg treningsbagen og får ting gjort. Du føler det som et supermenneske jeg lover!

Og husk.. Hvis det er slik at du ryker på en liten sjokkis smell her og der så er det ingen krise. Det er små fartsdumper man møter på, men man kan ikke gi opp av den grunn. Det handler om en sunn balanse. Ikke alt eller ingenting!

Tenk at det er 80/20. 80% sunt og 20% kos. Det er levbart!

By |2019-01-03T14:29:42+00:00januar 3rd, 2019|Hverdagen, Kosthold|

One Comment

  1. Karianne 03/01/2019 at 20:45 - Reply

    Hei Christine!
    Såååå motiverende å lese bloggen din! Jeg lurte på om du ikke kan filme en dag du drar på trening, altså alt du gjør fra oppvarming til du går ut av treningssenteret? Hadde vært morsomt å sett deg fra A til Å mens du er på trening.
    Klem!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.