HVOR LANG PAUSE MELLOM SETTENE NÅR DU TRENER STYRKE?

GO3

Det har vært mye frem og tilbake på hvor lange pausen man skal ha mellom settene når man trener. Og hvor lang pause man trenger når man trener for å bli sterk, bygge muskler osv.

Når det kommer til trening er det ny forskning HELE tiden og det som gjelder en uke kan være «feil» 1 mnd senere, derfor er det viktig å holde seg oppdatert på nye forskningsrapporter. I Strongbody er vi opptatte av å få med oss denne type forskning for å hjelpe kundene våre på best mulig måte.

Lange pauser er mest optimalt for muskelvekst. Grunnen antas å være at de lengre pausene gjør at du klarer å trene med tyngre vekter og flere reps på hvert sett. For bein, samt for baseøvelser, ser det ut som at lange pauser alltid gir best resultat. Mens for isolasjonsøvelser for små muskler i overkroppen ser det ut som at svært korte pauser på f.eks 30 sek også kan gi god muskelvekst.

GO2

3-5 MINUTTERS PAUSE:

  • Bedre for både styrke og muskelvekst enn kortere pauser.
  • Alltid å foretrekke om du trener med færre enn 12 reps.
  • Alltid å foretrekke for bein og baseøvelser.

 

1 MINUTT PAUSE:

  • Det dårligste og minst effektive valget.
  • For kort til å tillate høy nok belastning på neste sett, men for lang til å skape metabolsk stress.

 

20-40 SEKUNDERS PAUSE:

  • Kan være nyttig når du trener små isolasjonsøvelser for små muskelgrupper (over 20 reps) for metabolsk stress. Som igjen vil bidra til muskelvekst.

 

Håper dette var nyttig info til dere. Det er noe jeg får spørsmål om hele tiden så da tenkte jeg det var lurt å å dele det her. Så nå er det bare å pumpe på! God økt og husk å gi det lille ekstra! ;)

GO1Kilder: Schoenfeld, Coach Gunnar

 

 

By |2018-10-27T13:29:30+00:00oktober 27th, 2018|Coach Kamphaug, Trening|

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.