UTØVER INTERVJU – INGRID ANNE

collage INGRID BLOGG

Navn:
Ingrid Anne Strand Alme

Alder:
21 år

Hvor lenge har du trent?:

Jeg har alltid vært en rastløs jente, og var aktiv apparatturner fra jeg var 6 år til jeg ble 17. Etter jeg «la fra meg» turninga litt hadde jeg en periode med fokus på utholdenhetstrening. Jeg elsket å løpe og å gå ski, og utfordret meg selv med flere lange løp og turrenn fram til jeg ble 19 år. Etter to år med lite turning begynte jeg å savne bevegelighetstrening og all tiden som tilbringes opp ned på henda, men jeg hadde også et ønske om å bli sterkere! Jeg begynte med styrketrening i 19 års alderen men visste ikke helt hvordan øktene skulle legges opp. Jeg ville også opprettholde kondisjonen så det litt vel mye trening av alt.

Fitness har jeg alltid syntes er en kul sport og har alltid hatt en liten drøm om å stille i fitness. Jeg har også flere venner som har debutert i ulike klasser. Da jeg flyttet til Trondheim for to år siden for å studere, fikk jeg jobb som turntrener ved siden av og dermed ble det tilbrakt masse tid i turnhallen framover. Turnskillsene kom tilbake, jeg fikk et godt studentmiljø og ble med i NTNUi Calisthenics, en idrettsgruppe med studenter som har fokus på trening med egen kroppsvekt. Jeg fortsatte med styrketrening og calisthenics, og i høsten 2017 fikk jeg min første coach, Christine Kamphaug, gjennom Strongbody. Jeg trengte en plan, både på trening og i matveien, for at jeg skulle oppnå målene mine med å bygge muskler, bli sterkere, og samtidig kunne utvikle meg i calisthenics.

I våren 2018 tok var jeg endelig modig nok til å stille opp på uttak hos Kaliber. Jeg møtte opp uten noen forventninger, og ønsket å få et innblikk på hvordan utgangspunkt jeg har hvis jeg ville stille senere. På uttaket fikk jeg beskjed om at de ville ha meg med på laget! Jeg ble satt på diett av Christine og nå har jeg hatt min første konkurranse på Gardermoen open hvor jeg tok gull.

kaliber peak 11

Hvordan ser din dag ut i mat?:

Kostholdet på konkurransediett kan virke utfordrende og kjedelig, men planen jeg har fått av Christine og Strongbody gir meg muligheten til å faktisk kose meg i hverdagen! Jeg spiser seks måltider om dagen. Jeg prøver å variere med råvarene i de ulike måltidene slik at jeg får i meg både kjøtt/fisk, meieriprodukter, kornprodukter, frukt og grønt.

Eksempel på en dag med mat kan være:

  • Frokost: Havregrøt med sjokoladeproteinpulver, NAM! Jeg er også veldig glad i å blande mager kesam og gresk vaniljeyoghurt som toppes med havregryn, sukrin gold og sukkerfritt syltetøy.
  • Snack: En liten skyr med en neve nøtter.
  • Mellommåltid: Eggewrap med ost, skinke, paprika og ruccola.
  • Snack: En porsjon med frukt, enten eple eller banan.
  • Middag: Enten kjøtt eller fisk! Er veldig glad i laks med stekte grønnsaker toppet med mager kesam. Hvis jeg velger hvit fisk eller kjøtt blir det en boks med tunfisk i vann som jeg blander sammen med dressing, urter og kokte makaroni til en «tunfisksalat» og har stekte grønnsaker til. Kylling, potet og stekte grønnsaker slår heller aldri feil!
  • Kveldsmat: Ofte nyter jeg en skyr-is toppet med nøtter og bær, eller så er jeg veldig glad i YT proteinpudding hvor jeg blander to bokser (en av hver smak) og topper med banan og bringebær.

Hvor mange dager i uken trener du/splitt på øktene?:

Jeg trener styrke fire ganger i uken, og legger inn hviledager der det passer. Jeg trener også turn/calisthenics to-tre ganger i tillegg, og det er på disse øktene jeg fokuserer på bevegelighet og koordinasjonsøvelser. Jeg trener ikke cardio enda, noe som ikke trengs når jeg er nok aktiv i hverdagen.

collage bilde

Hva er din favorittøvelse?:

Hvis jeg skal velge en favorittøvelse på treningsplanen fra Strongbody så må det bli øvelser på skuldrene, og da sittende hantlepress over hodet og sidehev med hantler. Grunnen er fordi jeg føler jeg har hatt god progresjon i disse øvelsene siden jeg startet med coachingen. Det er tunge øvelser som tar skikkelig, og jeg elsker å bli støl dagene etterpå. Jeg får også tatt i litt ekstra da jeg kjører både tunge hantler og superset med for eksempel strikk eller lettere vekter. Da brenner det godt!

Hva er din elsk/hat øvelse?:

Jeg har et elsk/hat forhold til bulgarske utfall i smith-maskina. Den er utrolig tung og jeg må jobbe med hele kroppen for å utføre øvelsen teknisk riktig. Samtidig får jeg skikkelig aktivering i rumpemuskulaturen for hver repetisjon, og jeg elsker den følelsen av at det brenner! Da klarer jeg ikke holde igjen løftetrynet.

Det beste med å være i en konkurranseoppkjøring?:

Noe av det beste med å være i en konkurranseoppkjøring at jeg har en plan for både trening og kosthold. Jeg følger planen til punkt og prikke, så er det coachen som justerer og gjør endring når det trengs. Jeg slipper da å tenke på om jeg trener/spiser for mye eller for lite, og kostholdsplanen er luksus i mine øyne med mye god mat! Jeg synes også hele prosessen er utrolig spennende, hvor kroppen forandrer seg på ulike måter, og jeg får kjent på å være litt sliten i hverdagen da energinivået varierer fra dag til dag. Når det gjelder calisthenics så har jeg hatt en overraskende god utvikling den tiden jeg har vært på diett. Kroppen blir lettere, kjernen blir sterkere, og dermed blir også øvelser med egen kroppsvekt også lettere. Jeg har for eksempel hatt god progresjon i håndstående og pullups.

collage ingrid anne.png

Det mest utfordrende med å være på konkurranseoppkjøring?:

Det mest utfordrende med å være på konkurranseoppkjøring er at jeg må ta høyde til sosiale arrangementer, hvor jeg for eksempel må ha med egen mat og kanskje må takke nei til godsaker som blir servert. Når jeg ikke er på diett takker jeg aldri nei. For meg er tiden til restitusjon noen ganger litt utfordrende. Kroppen jobber mot deg på mange måter når du ligger i underskudd, og det er noen ganger vanskelig å sove optimalt om nettene.

3 ord om Christine som coach?:

Super motiverende, inspirerende og en helt herlig personlighet som er lett å samarbeide med.

Har du noen forventninger til deg selv?:

Jeg synes selv jeg er en veldig dedikert person, og når jeg først skal debutere så vil jeg gjøre det beste jeg kan! Jeg vil at formen skal være «on point» på scena, og jeg vil være stolt over det jeg har fått til, og tenke at jeg ikke kunne gjort det noe bedre. Jeg prøver alltid å være positiv nåe energinivået er litt lavt, og heller bruke denne følelsen som en motivasjon! Jeg gleder meg utrolig mye til å stå på scena, men jeg gleder meg også til tiden etter konkurransene hvor jeg vil bruke revers-dietten på en best mulig måte for å bygge mer muskelmasse, og ha en naturlig og gradvis tilbakegang.

helgen5

By |2018-09-20T14:25:42+00:00september 20th, 2018|Coach Kamphaug, Fitness, Fitnessutøvere|

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.