CHEATDAY? YEY OR NAY?

png-5.png

Jeg vet ikke med dere, men jeg liker å kose meg i helgene. Ikke bare helgene, men en random Onsdag her og der. Jeg tror nøkkelen til å ha en sunn livsstil er å tillate seg å ikke være helt nazi med sukker eller litt kosemat innimellom. Det er ikke realistisk å gå et helt liv uten så hvorfor ikke gjøre det til en naturlig del av livet uten å stresse så mye rundt det?

Noen har jo en større apetitt for søtsaker og jeg kan vel mildt si jeg havner innunder den kategorien. Derfor må jeg faktisk begrense meg litt for hvis jeg skulle spist hva jeg ville hele tiden så hadde ikke kroppen min vært særlig sunn og vektøkning hadde vært et faktum.

png-8.png

Derfor liker jeg å ha noe jeg kaller en «cheatday», jeg følger det ikke slavisk. Noen ganger er det 1 i løpet av en uke, andre ganger 3. Det kommer an på hva som er målene mine der og da. Er jeg på vei inn i en fitnessdiett så kan jeg ikke dra på så hardt, mens er det er regnfull uke i November så kan jeg gi litt mer faen om dere skjønner forskjellen.

 

Fordeler med cheatdays:

    Psykisk kan det være godt å ha en spisekveld å se frem til i løpet av uken og det kan gi deg ekstra boot på trening. Det kan være lettere å holde seg til sunn og fornuftig mat resten av uken når du vet at du skal kose deg ekstra når helgen kommer. Det å nekte seg ting totalt kan gi deg ekstremt lyst på det «forbudte», så ved hjelp av spisekveld holder du den følelsen i sjakk.
  • Spisekvelden gir deg ekstra energi til neste treningsøkt og for min del knuser jeg som regel øktene mine dagene etter fordi motivasjon og energi er på topp!

  • Det blir enklere å være sosial når man har et slikt type mindset.

 

png-6.png

Negative sider med cheatdays:

  • Enkelte av oss har problemer med visse matvarer som gjerne trigger veldig sterke cravings i oss hvis vi først spiser litt av dem. Det kan være sjokolade eller potetgull eller pizza for eksempel. Så snart vi får smaken på det, så klarer vi rett og slett ikke å stoppe, og all fornuft forlater oss, slik at vi ender opp med å overspise massivt. Hvis du vet med deg selv at du har et slikt problem, så styr heller unna akkurat de matvarene, og heller spiser noe annet godt på cheatdayen din. Etter en stund vil du mest sannsynlig ha normalisert kroppen slik at du kan spise det du vil uten å få en fråtse følelse.

 

  • Man kan bli litt besatt av tanken på at «til lørdag skjer det» også ender man opp med å tenke «jeg skal spise så mye jeg kan i dag for THIS IS THE DAY!!» Det blir et negativt mønster og er ikke bra for hverken psyken eller kroppen.

 

Og poenget er at så lenge den riktige balansen er der så kan man fint kose seg med sjokkis eller hva det måtte være uten at det går utover resultatene dine med trening. Det er faktisk mulig å ha en fin, sunn og vettug balanse, jeg vet ikke med dere men en del av en sunn livsstil er å faktisk ikke ha et anstreng forhold til om noen byr på et kakestykke♥

Hva synes dere? Har dere cheatdays?

png-7

 

By |2018-09-06T14:13:23+00:00september 6th, 2018|Cheatday, Kosthold|

8 Comments

  1. Kristin Haugen Granli 06/09/2018 at 18:02 - Reply

    For noen kan det være helt greit å ha en juksedag. Men for meg er det helt ulogisk å ha en juksedag, mest fordi jeg spiser 80-90% så å si hver eneste dag, derfor vil ikke 10-20% noe annet, som godteri eller sjokolade, ha noe å si. Jeg trener 6-7 ganger i uka, og jeg føler sjeldent for å ha spisefester av en annen verden hvor jeg fråtser og hiver i meg hva enn det måtte være. Jeg spiser som regel vanlig mat først, har jeg lyst på noe annet digg, spiser jeg det. Jeg jukser ikke i mitt kosthold, jeg spiser det jeg vil og som jeg vet kroppen har godt av. Balanse er min filosofi og man velger selv hvilken vei man vil følge :)

    • christinekamphaug 18/09/2018 at 17:26 - Reply

      Det er jo superbra at du har funnet en balanse på hverdagen din og når du koser deg ekstra <3 :D Ingenting er bedre enn det :)

  2. Trine 07/09/2018 at 17:53 - Reply

    Hei :)
    Jeg ser du ofte kjører kun 3 sett på flere av øvelsene du legger ut. Jeg pleier å gjøre 4 sett av hver øvelse, men heller mer og mer mot å gjøre 3 sett for å få tid til flere øvelser uten at det skal ta for lang tid. Hva tenker du er best? Flere sett og færre øvelser eller flere øvelser og færre sett?
    Du kan gjerne skrive et innlegg om repetisjoner, sett og antall øvelser :-D

    • christinekamphaug 18/09/2018 at 17:28 - Reply

      Det kan jeg skrive opp og skrive om veitu!

      Jeg liker 3 sett for at jeg ikke skal bli «lei», men favorittøvelsene mine kan jeg gjerne kjøre både 4-5 sett av. Det er det totale treningsvolumet som er viktig :)

  3. Susi 07/09/2018 at 20:30 - Reply

    En ide kom til meg da jeg leste dette:
    Kunne du laget et innlegg med «mindre usunne»-alternativer til cheatdays?
    Misforstå meg rett, ønsker ikke å eliminere hensikten og godene med spisedagene, men tenker til de tilfellene man vil kose seg med en lettere samvittighet.

    Stå på videre, du er rå!

    • christinekamphaug 18/09/2018 at 17:29 - Reply

      Absolutt! :D Skjønner akkurat hva du mener <3

  4. Julie 08/09/2018 at 08:57 - Reply

    hihi, sliter veldig med sjokoladen jeg da, kan spise en hel pose smash og så gå løs på en sjokoladeplate etterpå. Passer på at jeg får i meg nok proteiner i løpet av dagen og prøver å ikke ha rester dagen etter.

    • christinekamphaug 18/09/2018 at 17:30 - Reply

      Det er en kjent greie og du er nok ikke alene! Sjokolade trigger ALT hos meg også. Spiser opp en plate på 10 minutter typ. Og jeg kan finne på å dra ut å handle mer. Men jeg jobber med å lære meg selv å ikke kjøpe alt alltid, men heller nyte det jeg koser meg med i stedet for å kaste innpå :)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.