SPISE OFTE?? SPISE ETTER TRENING?? IKKE SPISE SENT??

smoothie.png

Ofte stilte spørsmål er:

«Hvor mange måltider skal jeg spise i løpet av en dag? Kan jeg spise sent? Skal jeg spise etter trening?»

Som jeg alltid liker å si så er det mange veier til rom og det er ingen fasit. Det er ikke slik at 1 type kosthold funker for alle og 1 type trening funker på alle. Men det er et par ting jeg vil anbefale dere.

Når det kommer til måltidsfrekvensen deres så fordel proteinene deres på minimum 4 doser i løpet av dagen. Om dere vil spise flere måltider enn 4 så kjør på, men jeg anbefaler å ikke gå under 4. Dere kan for eksempel spise frokost, lunsj, middag og kvelds å sørge for at alle måltidene har en dose proteiner. Eller 3 måltider og en proteinshake om dere er småspiste.

Design uten navn-164.png

Om du skal trene og det er lenge siden du har spist og er sulten så kan det være greit å få i seg et måltid før trening, men om du ikke er sulten er det ikke noe behov for et «pre workout» måltid. Hvis du skal rett hjem etter trening å spise middag eller kveldsmat f.eks så er det heller ikke noe behov å bøtte nedpå med banan og shake som mange gjør (litt gammeldags, men enkelt og greit for å forklare)

Du kan fint vente til middagen så lenge det er et fornuftig måltid. Men dersom du derimot skal på IKEA eller ut å farte for å fikse masse ting før du får i deg neste måltid så anbefaler jeg deg å spise rett etter trening.

Design uten navn-177.png

FINE MÅLTIDER ETTER TRENING:

 

Om du er på farta å handler i butikk:

  • Barbells proteinbar + og en pakke med bringebær/blåbær (typ 125g f.eks)
  • 0,5 liter styrk melk med smak
  • Arla proteinshake «less sugar» + en frukt (banan, eple, pære osv) eller en liten pose snack´a jack riskaker med smak
  • 1 proteinpudding (samme hvilket merke) + 1 frukt (banan, eple, pære osv) eller en liten pose snack´a jack riskaker med smak

 

Om du lager med deg hjemmefra:

  • Smoothie med 25g proteinpulver, 3-4 dl skummetmelk og fryste bær (om du lager med deg før trening)
  • 2 brødskiver med ost og kjøttpålegg (vær generøs med pålegget)
  • En matboks med 120-150g kjøtt (eller oumph/vegme «kjøttdeig») og grønnsaker + litt potet
  • 35g proteinpulver + 1 frukt (banan, eple, pære osv) eller en liten pose snack´a jack riskaker med smak

 

Dette er INGEN fasit som sagt og disse måltidene kan variere fra person til person, men det er en god indikasjon på hvordan du kan løse floken med måltid etter trening om det er lenge til middag for eksempel.

Og det har heller ingenting å si hvor sent du spiser! Jeg spiser gjerne siste måltid klokken 24:00 på kvelden fordi jeg er et nattdyr og er våken sent fordi jeg sitter med jobb. Da elsker jeg å ha noe å snackse på. Det eneste er at noen kan føle de får dårligere søvn når de legger seg mette, men det har ikke noe å si på forbrenning osv. Dette er en myte.

Følg den rytmen som passer hverdagen din best♥

brød.png

 

By |2018-09-04T14:14:51+00:00september 4th, 2018|Kosthold|

2 Comments

  1. Stine 05/09/2018 at 05:54 - Reply

    Er det sånn at man legger på seg når man drikker proteinshakes etter trening? Drikker aldri proteindrikker mine mer, pga jeg føler jeg legger på meg.. Jeg har lyst til å bygge muskler/ha markerte muskler, men har ikke lyst å bli «større» hvis du skjønner. Hva må jeg spise etter trening eller gjøre annerledes da?

    • christinekamphaug 06/09/2018 at 14:34 - Reply

      Du legger ikke noe mer på deg av proteinshake enn om du skulle spist et annet proteinrikt måltid. Det er kaloriene du spiser i løpet av en dag, uke og måned som avgjør hvordan vekten din holder seg. Hvis du skal bygge muskler så vil du jo bli større? For å oppnå det du ønsker så må du gå litt ned i fett%, men øke muskelmassen :)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.