KARDIO FØR ELLER ETTER STYRKETRENING? MIN ANBEFALING..

//Sponset Innhold//
IMG_0353

Det er et spørsmål jeg ofte får og her er mine anbefalinger.

⇒ Tren kardio etter en styrkeøkt om det er styrketreningen du ønsker å se resultater!

Hvorfor?

Fordi om du trener kardio først har du brukt opp mye av hovedenergien din på for eksempel løpingen. Da har du ikke evnen til å yte maks når du trener styrke og kan miste fokus på en viktig del av det å bli sterkere og det er nemlig progresjonen vår. Om målet ditt er å bygge muskler å bli sterkere så er det viktig å øke belastningen på vektene du trener med over tid og hvis du skal tappe deg for energi før du skal trene styrke så mister du kvaliteten på styrkeøkten.

IMG_0355.jpg

Om blir du ikke sterkere over tid vil du få liten fremgang med styrketreningen i form av muskelveksten du kanskje jobber hardt for. For når du trener kardio før en styrkeøkt tapper du leveren for glykogen (hovedenergikilden i kroppen) og den er viktig når du trener styrke.

Det går ikke an trene vekter med energien fra fett, når glykogenet er tappet og du er «tom» for energi så er vekttreningen ferdig, det er ikke mer å hente prestasjonsmessig. Du kan eventuelt fylle på med noen raske karbohydrater. Mens med kondisjonstreningen kan du gå videre etter en styrkeøkt med energi fra fettlagrene så lenge intensiteten er moderat. For eksempel rask gange i motbakke på mølla.

Tren styrken først så du har maks energi til å pushe grenser å gå utenfor komfortsonen. Øk motstanden på vektene eller push for å ta noen repetisjoner ekstra. Det er gull verdt og har mye å si for resultatene dine. Og når du har sprengt grensene med styrkeøkten kan du gå over til å gjøre en kardioøkt om du har overskuddet.

IMG_0354.jpg
Shorts HER! // SportsBH HER! // Sneakers NIKE Huarache

Da har du i mine øyne har du fått i både pose og sekk ;)

Du kan også legge opp slik at du for eksempel trener 3 fullkroppsøkter i uken. Mandag, onsdag og fredag med styrke også kan du ta en kardioøkt 1-2 dager i uken på hviledagene mellom styrkeøktene og bruke helgen til restitusjon.

Det er mange veier til rom, men du må finne den som fungerer best for deg og hva du ønsker å få ut av DIN trening. Hva er din prioritet?

IMG_0350.jpg//Sponset Innhold//

 

By |2018-08-30T12:48:10+00:00august 30th, 2018|Trening|

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.