HVORFOR GIR VI OPP OSS SELV?

IMG_0324.jpg

Noen tanker jeg har hatt i det siste er «hvorfor gir folk så lett opp seg selv?»..

Hva er det som får folk til å konstant nedprioritere helsen sin. Den er liksom ikke like verdt å kjempe for som alt annet. Møter vi motgang på trening så gir man seg, møter man motgang med kosthold i en stressende periode så gir man seg og skulle det være en uke man ikke strekker til 110% på trening og kosthold, ja da gir man seg..

HVORFOR?

Hvorfor er det sånn at vi er så alt for raske med å ta avgjørelsen om å gi faen i oss selv. Gi opp. Skyve det fra seg og se en annen retning..

IMG_0322

  • Det er jo ikke slik at om vi møter utfordringer på skolen så slutter vi? Vi kjemper oss gjennom flere år med skole og hater deler av skoleåret fordi vi føler oss utilstrekkelige eller synes det er tungt å fordype seg i et studie.

 

  • Det er jo heller ikke slik at om du har en jobb du møter motgang i så slutter du med en gang. Du prøver jo å gjøre det beste å være en god ansatt. Kanskje du til og med blir med til skuta synker fordi du er så lojal og hardtarbeidende.

 

  • Det er jo hvertfall ikke slik at om du krangler med kjæresten din så gjør du det slutt. Gud veit hvor mange ganger jeg og Kim har vært på randen, men er det noe som er verdt å kjempe for ja så gjør man jo nettopp det.

IMG_0334.jpg

Men hvorfor er det så enkelt å kjempe så hardt for alt annet enn din egen helse? Hvorfor er det så hardt å pushe gjennom tider med lavere motivasjon på trening og kostholdsfronten når vi så fint klarer å pushe gjennom harde tider og perioder ellers i livet?

Jeg synes denne trenden må snu og vi må kjempe like hardt for helsen vår som vi gjør for  jobb, studier, forhold og familie. For det at vi har en god helse og føler oss friske og raske gjør at vi presterer så mye bedre på alle andre plan også.

Vi undervurderer kraften vi har i å ta tak i egen helse og det koster så lite, men gir en stor payoff når du kan føle deg sprek med barna dine i mange år fremover, du har mer energi i hverdagen, en annen livsgnist og blir et bedre medmenneske. Trening er den beste lykkepillen og burde vært skrevet ut på resept av lege spør du meg.

Så slutt å gi opp på deg selv. For du er verdt å satse på!

IMG_0336.jpg

By |2018-08-28T09:40:44+00:00august 28th, 2018|Trening|

15 Comments

  1. Maren 28/08/2018 at 11:58 - Reply

    Gratulerer så mye med ny blogg og du har jo gunnet på med de kvalietsinnleggene allerede! Love it! Hørte i en podcast at å si «fuck it» når man allerede har spist mye usunt/droppet trening osv og fortsetter i samme bane er det samme som å si fuck you til kroppen sin, og den synes jeg var veldig bra.

    Stå på, du er så flink! Vi snakkes nok snart på en runde coaching til 😄 klem!!

    • christinekamphaug 28/08/2018 at 12:25 - Reply

      Tusen tusen takk så koselig! <3 Og ja, det er jeg helt enig i!

      Det er bare å komme med forslag på temaer som skal taes opp her inne for dette blir en helt annen plattform enn den forrige bloggen :) Gleder meg til oppfølging frøken strøken ;)

    • christinekamphaug 30/08/2018 at 11:36 - Reply

      Fantastisk feedback! <3 Tusen takk! Og ja, jeg er helt enig i det du sier!

      Gleder meg til ny runde babe :D

  2. Susanne 28/08/2018 at 13:45 - Reply

    Takk for ett bra innlegg!! Trengte denne wakeupcallen❤️💪

    • christinekamphaug 30/08/2018 at 11:36 - Reply

      <3 <3 <3

  3. Ida 28/08/2018 at 18:03 - Reply

    Jeg er absolutt enig i det du skriver : helsa er så viktig!😊 men hva tenker du om å lytte til kroppen de dagene den faktisk har godt av en hviledag for det er ikke alltid det er like «sunt» å tvinge seg gjennom? Hilsen en som har hatt støtte problemer med å begrense enn med å pushe💛

    • christinekamphaug 30/08/2018 at 11:37 - Reply

      Det er utrolig viktig å lytte til kroppen sin så lenge man ikke bruker det som en konstant unnskyldning for å ikke trene. Man kjenner seg selv og man vet alt for godt når det er legat å ta en hviledag og når man bare har vondt i vilja og latskapen tar over. Jeg har de dagene jeg også, men jeg kjenner stor forskjell. De dagene jeg virkelig er helt slags og jeg trenger hvile så hviler jeg en ekstra dag, mens de dagene jeg bare er lat og giddelaus så peller jeg meg på trening ;)

  4. Julie 28/08/2018 at 18:49 - Reply

    Christine ❤️ Du har så rett! Her får du fram noe veldig viktig og du fikk meg virkelig til å tenke annerledes på det. Så tusen takk for at du deler, får oss til å tenke/se annerledes og ikke minst for at den jobben du gjør! Du er fantastisk 😍

    • christinekamphaug 30/08/2018 at 11:38 - Reply

      <3 <3 <3 Tusen takk! så koselig!!! Mwah!!!

  5. Lauris 02/09/2018 at 07:14 - Reply

    Overtrening kan lede til det at folk mister motivasjon og gir seg opp, f.eks. Tough Viking i år var så tøff pga varme, at flestparten av team’et mitt ville ikke delta i Toughest som var i går.. Overtrening er det som gjør at kroppen holder mot det på en måte at det skjær ikke igjen..

    • christinekamphaug 02/09/2018 at 09:37 - Reply

      Det har nok ingenting med overtrening å gjøre at teamet ikke ville være med på toughest når du forklarer det som du gjør. Det høres heller ut som at en dårlig erfaring satte spor og gjorde at det ble ekstra tøft å mentalt forberede seg på å gå gjennom det samme igjen og det resulterte i at de ikke ville og det er helt fair det.

      Og jeg er ikke helt enig i det du skriver om overtrening, det skal ekstremt mye til for en mosjonist å bli overtrent. En ting er toppidrettsutøvere. Det handler mer om mentalt styrke. Viljestyrken til å gjennomføre de litt tøffere øktene. Og det kommer jo an på dagsform, mentale forberedelse og andre faktorer etter min mening. Trening handler jo mye om det mentale det også :)

      • Lauris 10/09/2018 at 16:21

        Du vil bruke ord mental, ok. Men mange overtrener, det er jo du enig, ikke sant? Og du tror ikke at overtrening kan lede til sånn mental sinnstilstanden, at folk kan miste motivasjon?

      • christinekamphaug 18/09/2018 at 17:34

        Det er vanskelig å bli overtrent, men jeg tror at mange biter over for mye på en gang. Slik at de kan føle at de ikke strekker til eller har energien til det. Et eksempel er at om jeg ville blitt god på ski så ville ikke jeg startet med samme treningsregime som Marit Bjørgen. Det hadde jeg ikke hatt kapasitet til. Jeg måtte begynt i det små og utfordret meg selv på veien. Satt meg delmål og mestret underveis. Da haddejeg blitt motivert av å knuse de små målene mine på vei mot det store i stedet for å få et slag i trynet fordi jeg overdrev min egen kapasitet og treningserfaring om du skjønner :) Så jo, man kan absolutt miste motivasjonen om man setter for høye mål og krav til seg selv når det kommer til trening. Delmål er en av nøkklene til suksess :)

  6. Marthe Christine 13/09/2018 at 16:36 - Reply

    Kjempe fine og kule bilder du har på bloggen. Fikk en del tips om hvor i Lillestrøm jeg burde ta bilder. Bor selv i Skedsmo, men sliter med steder i Skedsmo jeg kan ta bilder.

    • christinekamphaug 18/09/2018 at 17:36 - Reply

      Så koslig! <3 Håper du får fine bilder :)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.