DET BESTE KOSTHOLDET ER DET DU KLARER Å FØLGE

Siden det var et stort ønske å ha mer fokus på koshold på bloggen så tenkte jeg å kjøre på med litt basic knowledge som er greit å vite når det kommer til trening og kosthold.

Mat er ekstremt viktig for å få resultater. Og mange trener og trener uten å få de resultatene de ønsker og lurer på hva de gjør «feil». Enten målet er å bygge muskler eller gå ned i fett% så ligger som regel svaret i kostholdet.

PROTEINER-kopi 3

Det er mange som frykter kalorier og er opptatt av at ting skal være fettfritt, lavkarbo eller sukkerfritt. Men vi må faktisk ha en viss mengde kalorier i oss hver dag for å fungere og for å få resultater. Mengden styres med hensyn til hva målet vårt er med trening og kosthold og derav styres mengdene innunder de forskjellige makronæringstoffene.

 

  • 1 gram protein er 4 kalorier
  • 1 gram karbohydrat er 4 kalorier
  • 1 gram fett er 9 kalorier
  • 1 gram alkohol er 7 kalorier

 

Dette er makronæringstoffene også kommer mikronæringstoffene som er vitaminer, mineraler osv. Folk er veldig opptatt av kalorier uten å kanskje alltid vite hva det faktisk er eller hvor de kommer fra. Det er ikke slik at karbohydrater fra havregryn har mindre kalorier enn karbohydrater fra sukker. Så enkelt er det faktisk. 1 gram karbohydrat er 4 kalorier uansett om det er sunne karbohydrater eller mindre sunne karbohydrater.

PROTEINER-kopi

Men.. Havregrynen har også litt proteiner og har mye bedre mikronæringstoffer som nettopp vitaminer, fiber og mineraler. Derfor burde vi jo helst velge en havregrøt til frokost fremfor en sjokolade. Det handler om å se kvaliteten i matvarene våre i hverdagen og tillate seg litt ekstra ved siden av de gangene man ønsker det å lenge det er en fornuftig balanse der. Det kalles 80/20 prinsippet og jeg skal komme mer tilbake til det i et eget innlegg.

En gjennomsnittlig jente trenger ca 2000 kalorier pr dag. Med ca 2000 kalorier hver dag vil hverken jenta gå opp eller ned i vekt. Altså noe vi Strongbody coacher kaller  en vedlikeholdsmengde. Dette er ingen fasit, men gjelder gjennomsnittet bare så det er sagt.

Hvis man ønsker å gå ned i fett% så må man ha et kaloriunderskudd og motsatt om man ønsker å gå opp i vekt. Det finnes hundrevis av dietter der ute og det er ingen «diett» som er bedre enn andre. Lavkarbo, Atkins, Paleo osv osv. Det handler om et kaloriunderskudd eller overskudd som sagt. Igjen.. Så enkelt er det faktisk :)

PROTEINER-kopi 2.png

Det er derfor Strongbody sitt kostholdprinsipp er gull. Det er helt vanlig husmannskost og ikke noe torsk og brokkoli kur eller noe ekstreme greier hvor matvarer utelukkes og ting er streng og utholdelig. Det spises både brød, ris, pasta og potet. Vi anbefaler å holde proteinmengden høy (ca 2+ gram pr kg kroppsvekt) med måltider som er rike på både karbohydrater og fett. Så velger man hva man selv foretrekker.

Det jeg anbefaler er å finne det som funker for deg. Liker du karbohydrater ikke begynn på lavkarbo bare fordi det funket for naboen, det er ikke holdbart for deg og du kommer til å bli miserabel. Kosthold trenger ikke være så komplisert.

Og det beste kostholdet er det du klarer å følge ;)

PROTEINER-kopi 4.png

 

By |2018-08-26T11:37:59+00:00august 26th, 2018|Kosthold|

8 Comments

  1. Frida 26/08/2018 at 12:24 - Reply

    Hvordan gjør man det hvis man ønsker å vedlikeholde, men har vært vant til en kosedag i uken under vektnedgangen? Har gått saaakte ned i vekt. Men kan man da ligge på 2000 kalorier daglig og ha en kosekveld?? Skjønner ikke det.

    • christinekamphaug 26/08/2018 at 18:28 - Reply

      Da kan du legge deg på for eksempel 1800 alle dager bortsett fra spisekveld så du har litt å gå på, for da kan du spise 3000 kalorier på spisekvelden for eksempel :) Da vil totalen på uken bli det samme.

  2. Tina 26/08/2018 at 23:25 - Reply

    Takk for fin blogg og mange gode råd og tips :) Jeg er stor og overvektig. Totalt trenger jeg å gå ned 35 kilo,i samråd med lege. Men jeg begynner jo ikke med det målet. Jeg har satt som ønsket hovedmål at det er oppnådd om 3 år. Skynde seg lansomt ;) Men jeg vil og må ha del mål underveis. 2015 gikk jeg ned 20 kili på 3 mnd.Men jeg trente hardt ,5 dager i uka og tøff diett. Så jeg fikk mye vondt, det gikk utover ledd. Så jeg ble parkert tilslutt og kiloene kom fort tilbake. Råd om hvordan jeg skal starte? Bør jeg begynne å gå turer f.eks? Jeg vil IKKE tilbake der jeg er nå NOENGANG,så hva er lurt for meg.??Jeg vil bli fysisk aktiv igjen,savner det veldig. Bare er litt i villrede:)

    • christinekamphaug 27/08/2018 at 11:35 - Reply

      Du har jo vært veldig flink på egenhånd, men å gå ned 20 kg på 3 måneder er helt sinnsykt! Altså, ikke sunt for kroppen, for da regner jeg med du gikk på en ganske streng og utholdelig diett? :( Jeg tilbyr online coaching så hvis du er interessert kan du sende meg en mail på christine@strongbody.no og skrive «info» så sender jeg deg uforpliktet info å hvordan det fungerer. Da hjelper jeg deg med å få en varig livsstilsendring som ikke er så ekstrem og som gjør at du beholder resultatene :)

      Og jeg kan også hjelpe deg i gang med styrketreningen. Du kan fint starte med det. Styrketrening øker forbrenningen og bidrar til å stramme opp mer enn å gå/løpe/jogge også er det morsommere for man får så mestringsfølelse når man blir sterkere også :)

  3. Ine 27/08/2018 at 08:26 - Reply

    Hei, liker den nye nettsiden din!
    Bra skrevet, setter pris på innlegg som dette.

    • christinekamphaug 27/08/2018 at 11:36 - Reply

      Tusen takk, så koslig! <3

  4. Kristine 30/08/2018 at 11:37 - Reply

    Evig takknemlig for at du har kicket meg igang igjen! Jeg sto jo også stille før jeg kontaktet deg, trente litt, spiste feil, men nå er jeg endelig på rett vei <3

    • christinekamphaug 30/08/2018 at 11:41 - Reply

      Åååååh, så koslig! <3 Det er takket være dere jentene mine at jeg har verdens beste jobb :D Og det gir meg så utrolig mye glede i hverdagen å hjelpe dere på veien til suksess ;)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.